LOENG 3 | Protsessid ja nende uurimine
Eesmärk
- Infovajadused tekivad reeglina seoses inimese või inimeste grupi tegevusega
- Kaks peamist analüütilist dimensiooni ehk vaadet infotöötlusele: 1) andmed (info); 2) tegevused (funktsioonid, protsessid).
- Äriprotsessi mõiste. Tööprotsess. Tarbimisprotsess. Tegevus, operatsioon. Äri- ja tööprotsesside analüüsimise, kirjeldamise, disainimise, parendamise tähtsus.
- Protsesside kirjeldamise, spetsifitseerimise vahendid – protsesside modelleerimise tähistussüsteemid (notatsioonid, modelleerimiskeeled).
- Näiteid protsesside kirjeldamise keeltest: Soome riiklik standard, IDEF0, BPMN (Business Process Modeling Notation).
- IDEF0 meetodis kasutusel olevad tähistused.
Sisukord
Tööprotsess -
Kirjelduskeeled -
Protsessi informatiseerimine -
Täieliku info printsiip -
Info tekke- ja kasutuskohad on ajas ja sageli ka ruumis eraldiseisvad -
Informatiseerimisega protsess muutub -
Protsesside modelleerimine IDEF0 meetodi abil -
Kirjandus
1. Tööprotsess
Töösüsteemis toimuvate tegevuste terviklik struktuur. Tööprotsessi all ei tule mõista mitte ainult ideaalprotsessi (kavandatud tööprotsessi) vaid ka kõiki
tegelikult tööprotsessis toimuvaid tegevusi. Tegevusteks võivad olla füüsilised operatsioonid, aga samuti suhtlemine, info töötlemine, otsuste tegemine, mõtlemine. Tööprotsessid võivad olla vähem või rohkem struktureeritud ja määratletud. Mõned näited:
 |
Saksamaa XML varamu protsess |
 |
XML varamu kavandatud protsess RIHAs |
 |
ISKE Light protsess |
 |
Mudeli-põhine menetlus RIHAs (kavand) |
 |
Teabenõude esitamine ja täitmine |
 |
Infosüsteemide "harmoniseerimine" |
Kuidas infosüsteemi kirjeldada? See on raske küsimus. Mõistlik tundub olevat vahet teha tehnilise ja mittetehnilise kirjelduse vahel. Tehniline kirjeldus kasutab reeglina kindlat, suurema või väiksema formaliseeritusastmega kirjelduskeelt (keel on ette "projekteeritud" teatud objektide klassi kirjeldamiseks). Mittetehniline kirjeldus on kirjelduskeele valikul vaba. (Vaba mitte selle tõttu, et mõnda tehnilist keelt ei tunta, vaid põhimõtte pärast). Sageli kasutatakse loomulikku keelt, eriti metafoore. Süsteemile on tavaliselt vaja luua nii tehniline kui ka mittetehniline kirjeldus. Ärisüsteemide optimaalse kirjeldus- ja modelleerimiskeele küsimus on lahtine. Aktiivselt on püütud kohandada UML keelt, kuid vastuoluliste tulemustega. Paradoks—kas keerukas keeles kirja pandud "lihtne" kirjeldus on ikka lihtne? Gray (2004) kirjeldab äristrateegia konsultatsioonifirmas (Boston Consulting Group) välja töötatud huvitavat intraneti infosüsteemi—Metafooride Galeriid, mis pakub konsultandi mõttetegevuse ergutamiseks suure valiku visuaalset ja tekstilist infot kõige erinevamatelt aladelt—infot, mis võiks teenida metafoorina äristrateegia kontseptualiseerimisel.
Protsessi informatiseerimise all mõistame infotöötluse, infoloome ja –kasutuse selgemat väljaeristamist protsessis, töötluse ja infohulga lisamist (protsess hakkab tavaliselt tekitama ja kasutama rohkem infot), tõhustamist ja optimeerimist ("mittevajalik" info eraldatakse protsessist).
Kus kasutatakse protsessis infot? Kus tekib protsessis infot? Kus võiks kasutada infot, kui seda oleks? Kus võiks tekkida infot, mida edaspidi kasutada?

Tekib vajadus protsessi liigendada (eristada ja uurida üksikult protsessi samme) > protsessi analüüs.
Kas info kasutamine on
süsteemne? Kas info ainult käib läbi inimeste mõtetest või saab ka artikuleeritud (väljendatud, esitatud)? Kas info töötlemine on korraldatud teatud reeglite, korraga > kas protsess on iseenesest kujunev või kuidagi reguleeritud?

Tänapäeval näeme seda kõikjal. informatiseerimine on üleüldine, globaalne tendents.
Põhjused on majanduslikud. Informatiseeritud protsess (kus infotöötlus, -loome ka -kasutus on selgelt artikuleeritud, reeglina ka toetatud, infotehnoloogiliste vahenditega reguleeritud ja (info)süsteemidega tõhustatud) on reeglina majanduslikult efektiivsemad väheinformatiseeritud protsessidest.
Majanduslik efektiivsus tähendab seda, et informatiseeritud protsess majanduslikus konkurentsis tõrjub mitteinformatiseeritud ja madalalt informatiseeritud protsessid välja. (Aga mitte alati: vt luksuskaupade majanduslik loogika. Informatiseeritud protsesside seas muutub informatiseerimata protsess luksuseks, eksklusiivseks kaubaks).
Kuidas informatiseeritud protsessi (reguleeritud, mahuka ja tõhusa infotöötlusega protsessi) majanduslik üleolek tekib? üksiku tööoperatsiooni kõrgem efektiivsus (vajalik info tuuakse infosüsteemi poolt töö- või kasutuskohale, doseeritakse, puhastatakse "mürast" so kasutust infost). Parem koordinatsioon võimaldab likvideerida ootamised, tarbetud ettevalmistused ja varud. koguseid saab täpsemalt mõõta. Protsessi kohta tekib rohkem ja paremat infot, millest saab õppida.

Täielikum infobaas võimaldab liikuda, reageerida kiiremini kui lokaalsema, fragmentaarsema infoga konkureeriv protsess.
Terviklik info on oluliselt tõhusam kui fragmentaarne info. Teatud ala või objekti kohta kõikehõlmava info kokkukogumine ja kasutussevõtmine annab sageli hüppelise efekti.
Väheinformatiseeritud protsessis ei ole tagatud info säilumine, edastus muutumatul kujul tekkekohast kasutuskohta. Informatiseerimisega käib alati kaasas mälu arendamine (tehnilised võimalused info säilitamiseks, infot vastuvõtvate ja säilitavate struktuuride ja süsteemide loomine) ja kommunikatsiooni areng (info edastamine ajas ja ruumis, inimeselt inimesele, arvutilt arvutile, inimese ja arvuti vahel).
Informatiseerimine tähendab enamasti ka protsessi korrastamist; ühelt poolt tingib seda, teiselt poolt põhjustab seda. Protsessi informatiseerimine muudab inimese positsiooni; samuti erinevate osapoolte positsioone.
Kirjeldada olulised elemendid:
Väljund (
output) – eesmärk, saadus(ed)
Sisend (
input) – materjalid ja andmed; muud eeldused
Ressursid (
resources) – inimesed, nõutuv oskused, töövahendid jm. ressursid
Meetod (
method) – tegutsemise põhimõtted või filosoofia, protseduuri kirjeldus või juhend, nõuanded, juhtimine
Burton, H., Pennotti, M. (2003) The Enterprise Map: A System for Implementing Strategy and Achieving Operational Excellence.
Engineering Management Journal, 15, 3, 15-20. – Propageerib ettevõtte äriprotsesside tervikliku kaardistamise--"ettevõtte kaardi" valmistamist.
Eriksson, H., Penker, M. (2000) Business Modeling with UML. Business Patterns at Work, Wiley.
Gray, D. (2003) A Gallery of Metaphors.
Harvard Business Review, 81, 9, 92-93. – Modelleerimise probleemid; metafooride kasutamine strateegiate formuleerimise abina.
Heumann, J. (2001) Introduction to Business Modeling Using the Unified Modeling Language (UML). www.therationaledge.com. – Sissejuhatus äri modelleerimisse UML keele abil.
Kim, J., Hahn, J., Hahn, H. (2000) How Do We Understand a System with (So) Many Diagrams? Cognitive Integration Processes in Diagrammatic Reasoning.
Information Systems Research, September, 284-303. – Teoreetiline vaatlus sellest, kuidas inimesed mõistavad süsteemide mudeleid (diagramme).
McDavid, D. (1999) A Standard for Business Architecture Description.
IBM Systems Journal, 38, 1, 12-31. – IBM'i ühe uurija meetod "äri arhitektuuri" modelleerimiseks.
Watson, R., Zinkhan, G., Pitt, L. (2004) Object-Orientation: A Tool for Enterprise Design,
California Management Review, 46, 4, 89-110. – Radikaalne käsitus äriorganisatsiooni projektimisest OO meetodite abil.
Õiguskaitse valdkonna infoarhitektuuri ja tehnoloogilise suuna analüüs
Protsessi tasandil analüüsimisele eelneb sageli valdkonna või funktsiooni tasandil (see on abstraktsiooni poolest kõrgem tasand) tegutsemine. Vt nt Riigi tegevuse strateegilised valdkonnad (ettepanek) PRAXISe uuring, 2010.
Business Process Modeling Notation (BPMN) Object Management Group (OMG) veebilehel
Business Process Modeling Notation Wikipedias
Organisatsiooni protsesside taksonoomia
BPMN kasutuselevõtt Eesti avalikus halduses
Protsesside analüüs ja kaardistamine. Juhend. Versioon 1.0, Detsember 2009, Siseministeerium.
Siseministeerium tellimusel koostatud protsesside kaardistamise juhend.
Siseministeeriumi nägemuses peaksid avaliku sektori asutused teostama tööprotsesside kaardistuse enne tarkvara hanke väljakuulutamist, järgnevatel eesmärkidel:
a) Protsessi erinevate osapoolte vahel ühise arusaama loomiseks protsessi toimimisest, protsessis osalevatest rollidest jms;
b) Protsessides kitsaskohtade ja ebaefektiivuste tuvastamiseks;
c) Ülevaate saamiseks tehnoloogilistest alternatiividest protsesse toetavate infotehnoloogiliste lahenduste loomisel.
Protsesside modelleerimine | Illustratsioonid
Lisa kommentaar