IFI6068 Sissejuhatus infosüsteemidesse | Sügissemester 2014

ÜLESANNE 1 | INFO KVALITEEDI HINDAMINE


1. Tutvuge Miller'i info kvaliteedi dimensioonide klassifikatsiooniga (liigitusega).

2. Valige üks veebi kaudu ligipääsetav infosüsteem (nt. mõni kohaliku omavalitsuse või riigi e-teenus, e-pood, äriettevõtte e-teenindus jms). Suure või keeruka infosüsteemi korral on otstarbekas valida selle üks konkreetne väljund või osa (nt. busside sõiduplaan, konto väljavõte internetipangas).

3. Hinnake valitud süsteemis kasutajale esitatava info kvaliteeti, kasutades Miller'i liigitust. Vajadusel lisage omapoolseid kvaliteedidimensioone (ehk kriteeriume). Võimaluse korral võib paluda reaalsel infosüsteemi kasutajal (teisel isikul) hinnata info kvaliteeti.

4. Koostage kokkuvõtlik loetelu konkreetsetest võimalustest info kvaliteedi parendamiseks (kvaliteedi tõstmiseks) vaadeldavas süsteemis või süsteemiosas.

Vormistage kirjaliku raportina.

Ülesande võib lahendada üksinda või kaheliikmelises rühmas.

Esitamise tähtaeg: üks nädal alates ülesande andmisest.

Vormistamise, esitamise ja hindamise kohta vt lähemalt Lahenduste vormistamise juhendist ja Õppetöö kalendrist-kursuseprogrammist.

NÄIDE.

Mul on infosüsteemist www.pilet.ee ostetud tavaline e-pilet (90 päeva kuukaart), mida automaatselt uuendatakse. Nüüd aga vahetasin elukohta ja kasutan ekspressbussi. Tahaksin oma tavalise e-kuukaardi ümber vormistada ekspressi e-kuukaardiks, kuid ei tea kuidas seda teha.

Kas e-pileti süsteem pakub mulle kvaliteetset teavet selle infovajaduse rahuldamiseks?

Praktiliselt seda teavet www.pilet.ee süsteemist ei leidnudki. Pidin helistama süsteemi kasutajatoe operaatorile, kes seletas kuidas tavalist e-kuukaarti ekspressi e-kuukaardiks vahetada: 1) tühistada tavalise e-kuukaardi automaatne pikendamine, 2) tavalise e-kuukaardi lõppedes osta ekpress e-kuukaart; 3) kehtestada ekspress e-kuukaardi automaatne uuestiostmine.

Võib siis selle kogemuse põhjal tõdeda, et www.pilet.ee infosüsteem ühte teavet EI PAKU KVALITEETSELT. Teave piletite ostmise kohta on ebakvaliteetne vähemalt kahe infokvaliteedi kriteeriumi lõikes:

- EI OLE TÄIELIK (H. Milleri infokvaliteedi mudeli 4. kvaliteetikriteerium ehk - dimensioon)

- EI OLE KASUTAJALE SOBIVAS VORMINGUS (struktuur, navigatsioonimehhanism) (H. Milleri infokvaliteedi mudeli 6. kvaliteetikriteerium ehk - dimensioon)

H. Milleri artikli leidmiseks võib kasutada liikumist järgmist rada pidi: TLÜ veebileht, jaotis Raamatukogu, valida E-andmebaasid, välisvõrgust pöördumisel logida sisse TLÜ kasutajatunnusega, valida EBSCO e-andmebaas, valida EBSCOhost Integrated Search, valida EBSCO Databases, otsinguvormil sisestada välja Publication otsitava väljaande nimetus - Information Systems Management, välja Searching: sisestada autori nimi - "Miller", väljas in valida "AU Author", seejärel peaks Search tooma kuvale otsitulemused, milles Milleri artikkel on viies-kuues.