Süsteemid väikeettevõttes Mille poolest on infokäitlus väikeettevõttes eriline? Mis sellest järeldub (info)süsteemide tegemise tarvis? Kas on üldse mõtet rääkida infosüsteemide tegemisest väikeettevõttes eraldi, eriti kui väiksus ja suurus on suhteline? Milleks teha niigi ulatuslikku ja keerukat küsimusteringi veelgi keerukamaks? Kas ettevõtte suurus on IT süsteemide ja infokäitluse organiseerimise seisukohalt üldse oluline tegur? Priit Parmakson Süsteem peab jääma võimalikult lihtsaks. — Kristo Anton, Mansum OÜ Süsteemid väikeettevõttes—see küsimus on vähe läbi töötatud. Ettevõtte juhtimise erinevaid külgi vaadates võib öelda, et ega ettevõtte suuruse järgi eriti vahet ei tehta. Ei ole eraldi personalijuhtimise teooriat väike- ja suurfirmadele, eraldi raamatupidamispõhimõtteid jne. Isegi mitte finantsjuhtimist, kuigi erinevused on selles valdkonnas kindlasti olemas. Süsteemid väikeettevõttes—levinud on ka arvamised, et väikeettevõte on harilikult üks omaniku jaoks töötav rahapump—varimajanduse alustala, kus omanik ei tee vahet isikliku ja firma rahakoti vahel ning lausa väldib ausate süsteemide tegemist. Vahel ilmselt neid elemente ka esineb, see aga ei tähenda, et küsimus ei oma tähtsust. Iga ettevõte vajab teatud süsteeme. Väikeettevõtte spetsiifika on kindlasti olemas, kasvõi juba selles, et suures firmas reeglina tänapäeval on üks või isegi mitu infosüsteemi, väikeses firmas aga võib-olla räägitakse ainult üksikutest programmidest, mitte süsteemidest. Firmad võivad olla väga erinevad ning suurus ei ole vahest see faktor, mis üht firmat teisest kõige rohkem eristab. Üldisi seaduspärasusi, mis kõigi väikeettevõtete kohta käiksid, tuleb seetõttu võtta ettevaatusega. Ei ole erilist mõtet uurida, kas väikeettevõtted keskmiselt on IT-ga paremini varustatud või mitte—sest nende seas on nii tipptehnoloogiaga tegelevaid kui ka IT-d minimaalselt kasutavaid. Teatud üldistusi võib siiski üritada teha. Milles siis võiks olla väikese ettevõtte infoliigutamine eripärane ning kuidas see eripära mõjutab (info)süsteemide arendamist? 1. Väikeettevõtte üheks peamiseks konkurentsieeliseks on klientidega suhtlemise osavus. Väikeettevõte on tihti edukas (suudab eksisteerida) suurel määral just selle tõttu, et omanik (või töötajate grupp tervikuna) on andekas, oskuslik klientidega suhtleja. Seda omadust võib nimetada kliendiläheduseks. Kliendilähedus tähendab esiteks paindlikkust kliendi vajadustele kohandumisel, teiseks aga emotsionaalse sideme loomist kliendiga. Lähedus emotsionaalses mõttes, inimlikus dimensioonis. Inglise keeles öeldakse customer intimacy ning viimasel ajal peetakse seda isegi strateegiliseks edu teguriks. Suurel ettevõttel on raske säilitada või taastada emotsionaalset lähedast kliendisuhet, hoolimata mitmesugustest surrogaatidest ja kampaaniatest, sest suure ettevõtte sisemiste protsesside loogika töötab emotsionaalsele kliendisuhtele risti vastupidises suunas. (Emotsionaalne lähedus ei ole muidugi absoluut. Võimalik on ka see, et kliendid ei soovigi individuaalset suhet, vaid ainult kiiret ja ladusat teenust.) Süsteemide tegemisel kipub olema see negatiivne kõrvalnähtus, et paindliku, vahetu, emotsionaalse kontakti osakaal väheneb. Ühest küljest võidetakse võib-olla efektiivsuses (tihti ka kliendile ebamugavuse tekitamise hinnaga), kommunikatsiooni kvaliteet aga langeb. Väikeettevõttes loodavad süsteemid ja lahendused ei tohiks kahjustada otsest, efektiivset kliendiga suhtlemist, mis tihti ongi ettevõtte konkurentsieeliseks. 2. Väikeses ettevõttes on ettevõtte sisene kommunikatsioon vahetum ning vähem reguleeritud. Olukord, kus firmas saavad põhimõtteliselt kõik kõigiga otseselt ja praktiliselt kohe suhelda, on loomulikult meeldiv. Kas siis ongi vajadust info liikumist kuidagi korraldada, infovahetusprotsesse formaliseerida ja ohjestada? Näiteks, milleks on väikeses firmas vaja intraneti suhtluskeskkonda, kui saadakse niikuinii piisavalt vahetult suhelda? Miks peaks väikeses firmas üksteisele kirjalikke memosid saatma? Miks peaks nõudma töötajalt teatud info kirjapanemist, teatud tegevuste dokumenteerimist, kui vajadusel saab ju alati selle inimese käest küsida? Miks peaksime väikeses seltskonnas koosolekut protokollima? Tuleb aru saada, et infosüsteemil on alati kahte liiki eesmärke: esiteks, info liikumise võimaldamine; teiseks, hea protsessipraktika kehtestamine. Vahetu, impulsiivne, suusõnaline suhtlemine ei ole tööprotsessi kvaliteedi seisukohalt alati piisav. Suures ettevõttes ei dokumenteerita tööprotsessi mitte ainult selle pärast, et erinevatel töötajatel ei ole võib-olla otsese suhtlemise võimalust. Kvaliteedi saavutamiseks ja tagamiseks on enamasti vaja töö- või tootmisprotsess vajalikul määral "informatiseerida". See hõlmab protsessi analüüsi, eesmärkide seadmist, mõõtmisi, dokumenteerimist, infosüsteemi tuge, ohjestamist (tööjuhistega varustamist), koolitamist, jms. Väikeses firmas on tööprotsessid "pidevad", improvisatsioonilised. See võib saada arengu piiranguks. Info- ja töösüsteeme tuleb ettevõtte sees arendada ka siis, kui suhtlemine tundub kõik infovahetuse vajadused ära katvat—tööprotsesside arendamise huvides. 3. Süsteemide tegemist väikeettevõttes mõjutab oluliselt ettevõtte arengudünaamika. Väikeettevõte võib olla tegelikult suur ettevõte, mis ei ole veel suureks saanud. Ettevõte võib ka olla stabiilselt väike. Üldiselt arvatakse, et väikeettevõtted on ebastabiilsemad, nende tegutsemine on heitlikum ning ellujäämisväljavaated esimestel aastatel mitte eriti kõrged. Kui firma on kiire kasvu staadiumis, siis tähelepanu on loomulikult kasvul. Küsimus on alati, kas kasv jätkub ja millal kasv lõpeb? Väiksem süsteem vahetatakse sageli välja suurema vastu. Süsteemide tegemine toimub enamasti teatud viitajaga. Kui kasv lakkab, siis võib tekkida vajaduse süsteeme redutseerida, lihtsustada. Kui seda ei suudeta teha, siis võib tekkida olukord, kus ettevõttel on liiga võimsad, turule mittevastavad süsteemid. 4. Süsteemide toimimise kvaliteedi hoidmine on väikeses firmas raskem. Iga väikeettevõte tahaks välja paista kui suur. Kergeim tee selleks on elektroonilise fassaadi loomine. Tehnoloogiliselt on see võimalik, kuid fassaadist üksi pikemas perspektiivis ei piisa. Süsteemide tasemel töös hoidmine võib aga nõuda ressursse. Kui klientidega suhtlemise vorme avardatakse—võetakse kasutusele erinevad kanalid ja süsteemid, siis kujuneb oluliseks probleemiks teenindustaseme kindlustamine. Suur ettevõte saab eraldada klienditeeninduspersonali, kes vastab kõnedele ja e-kirjadele lühikese aja jooksult. Väikeettevõttes võib tekkida raskusi pideva, ühtlase kvaliteeditaseme tagamisega kõigis loodud suhtluskanalites ja -süsteemides. Kui tehakse veebisüsteem, siis on vaja seda ajakohasena hoida. Kui tehakse e-müügisüsteem, siis on vaja inimest, kes pidevalt seda jälgib. Kui tehakse kliendileht või e-newsletter, siis on vaja sinna regulaarselt heatasemelist materjali. Suur süsteem nõuab ka suuremaid ülalpidamiskulusid. Mida süsteem vajab tööshoidmiseks? Ka väikesed ja lihtsad süsteemid on süsteemid. Väike ettevõte peab tegema (ka) väikesi süsteeme. Väike ettevõte saab—vastandina suurettevõttele—teha lihtsaid süsteeme. Võib ka küsida, kas iga süsteemi on tingimata tarvis. Suures ettevõttes on süsteemid ju sageli tingitud just ettevõtte suurusest. 5. Infokäitluse olemus ja süsteemide arendus väikeses ettevõttes on määratud omaniku (või juhi) isiksusega. Sama kehtib ilmselt ka suures ettevõttes, kuid võib-olla mitte nii teravalt. Väikeettevõttes, kus ITs ja süsteemiarenduses asjatundlikke inimesi on juba arvuliselt vähe, sõltub igast üksikust inimesest rohkem. Teiseks on väikeettevõttes töövaldkondadele spetsialiseerumise võimalused piiratumad—üks inimene peab sageli kandma rohkem rolle, kui suure ettevõtte töötaja. Väikeettevõtte juhi probleemiks on infotehnoloogiaga kursis olemine. Ka selleks, et IT teenuseid sisse osta, peab omama suhteliselt suur kompetensust. Vajalik on teatud isiklik süsteem IT-ga kursis olemiseks (mõtelda, milliseid infoallikaid jälgida, koguda ja süstematiseerida infot) . Väikeettevõtte omaniku otsene osalemine süsteemide tegemisel on praktiliselt vajalik. Mitte oma põhivaldkonnas liikumisel on tasakaalu leidmine aga alati raske. Ühelt poolt võib juht süveneda liiga palju tehnilistesse küsimustesse—näiteks keskenduda obsessiivselt ühe või teise tehnilise võimaluse väljaarendamise firmas—kui seda tehnilist võimet ei suudeta täielikult tööle panna. Või süveneb ise tehnilistesse töödesse, mida oleks otstarbekam lasta spetsialistil teha. Ei taipa infosüsteemi tugitegevuste, näiteks andmete kvaliteedi, klassifikaatorite (koodide), tööprotsessi korrastamise ja fikseerimine vajalikkust. Või üritab oma jõududega teha asju, mida ta ei suuda siiski kvaliteetselt ise teha. Tunnetada oma piiranguid ja tugevaid külgi (milliste süsteemide ja süsteemi aspektide tegemisel saab ise hakkama, milliste juures on vaja abi kasutada, millised tuleb sisse osta). Omaette nähtus, enamasti lootusetu juhtum, on süsteemikartlik omanik või juht, kes kardab süsteeme, väldib nende tegemist ühel või teisel põhjusel (kartus kaotada kontrolli, manipulatiivne suhtlemisstiil). Süsteeme tehakse siis kas rohkem moepärast või ei jõuta ideedest üldse kaugemale. 6. Väikeses ettevõttes arendatakse süsteeme enamasti mitte range projektiloogika järgi, vaid osa- ja sammukaupa (inkrementaalselt). Arenduse tellimisele suuremast IT firmast eelistab väikeettevõte tavaliselt odavamat ning paindlikumat üksikut süsteemiarendajat. Tähtaegade ületamine pole enamasti suureks probleemiks, sest firmapoolsed nõudmised ja soovid arenevad ning täpsustuvad arendustöö käigus. Süsteeme tehakse selle tõttu suhteliselt pika aja jooksul, arendus kulgeb läbi mitmete versioonide ja täienduste. Töid detailselt ette ei plaanita, projektlahendust üksikasjadeni läbi ei töötata, tehakse nii nagu jõutakse. Loomulikult on ka vastupidiseid näiteid. Järk-järguline süsteemiarendamine on võimalik ja tihti ka ainumõistlik (vähem raha korraga välja käia, väiksem otsustusrisk, meeldivam tulemus); kuid ka järk-järguline arendus võib olla paremini ja halvemini juhitud ning kontrolli all. 7. Väikeettevõtte jaoks on IT perspektiivne mitte ainult sisemise efektiivsuse vaid ka toodete ja teenuste infomahukuse tõstmise vahendina. Infotehnoloogiat võib kasutada: a) töö- ja äriprotsesside efektiivsuse tõstmiseks; b) toodete ja teenuste infomahukuse tõstmiseks. Mõnel juhul võib-olla ei olegi väikeettevõtte sisemine efektiivsus see koht, kuhu infotehnoloogiat panustada, vaid rohkem peaks mõtlema hoopis IT rakendamisele tootearenduses. Sisemiste tootmisprotsesside efektiivistamine on loomulikult väga tähtis, kuid kas see on väikeettevõtte jaoks konkurentsieelise saavutamise peamiseks teeks? Efektiivsuseelis on on vähemalt teoreetiliselt suuremal ettevõttel—suurem tootmismaht lubab saavutada suuremat tootlikkust (economy of scale). Infotehnoloogilisi vahendeid kasutatakse toodete-teenuste reklaamimiseks ja müümiseks, aga toodete-teenuste endi infosisaldus? Iga üksiku firma seisukord ja võimalused on muidugi erinevad. Väikeettevõte võib olla muus väike, aga tootearenduses peab olema suur. Infot müüa ei ole kerge. Õige vormi leidmine on raske—kuidas infot ja teadmisi saada, pakendada, müüa. Ettevõte võib veebi jt teiste kanalite kaudu pakkuda rohkem infot (kuidas toodet kasutada, konsultatsioonid, viidad seonduvale kasulikule infole jne), kuid selle eest kliendilt raha kasseerimine võib olla problemaatiline. Mõtelda, kas ettevõte turunišš on seotud infoga, kuidas toote või teenusega siduda infot, et seda vääristada, milliseid infopõhiseid lisatooteid ja teenuseid arendada—ning milliseid infosüsteeme selleks vaja on. |
Lisa kommentaar